Tuesday 18 October 2016

6 TIPS UNTUK MULAKAN BISNES ONLINE

I am sharing tips ni dari Anis, owner Tudung ruffles...semoga bermanfaat...

Aida tiru bulat2 ayat dia..hehehe...for my future references...

Anis dah pernah share tips ni sebelum ni, tapi. Sebab ramai yang masih tanya di dm, anis reupload semula ye
-
1. Tahu siapa target market korang. Dengan siapa korang nak jual?
Jantina: Laki atau perempuan
Umur: Belasan, 20an, 30an
Golongan: student, executive dll
-
2. Tahu apa yang target market nak?
Benda ni paling penting. Kecikkan golongan target market ni masa memula buat bisnes. Fokus je pada mereka. Tak semua orang taste sama. Macam anis pun, hanya fokus pada target mereka yang bentuk muka bulat dan suka bawal. Sebab anis hanya faham apa golongan ini nak. Sebab muka anis pun bulat hiks
-
3. Tapi apa nak jual?
Jual sesuatu yang dapat selesaikan masalah target market tadi. Jual benda baru dlm market. Sentiasa innovative. Upgrade value. Macam mana nak buat orang lain beli benda yang anda jual? Mestilah dorg nak beli benda yang belum ada dalam pasaran.
-
4.Macam mana nak marketing barang kita jual tu kepada target market kita tadi?
Tahu siapa influencer yang sesuai dengan target kita nak jual tu. Barulah berbaloi marketing yang kita buat
-
5.Facebook Marketing
Selain influencer, fokus juga marketing di facebook. Di facebook, jika anda tahu cara yang betul. Anda boleh dapat sale mencecah 6 angka jika kena caranya. Macam mana nak buat? Yang tu panjang lebar nak terang. Jadi rajin rajinkan google marketing facebook untuk tahu caranya.
-
6. Fokus fokus fokus. Jangan cepat pusing nak jual benda sana, pusing jual benda sini. Percayalah setiap benda di dunia ni ada benda orang nak beli. Cuma cara kita selling dan dengan siapa kita jual tu betul atau tak je. Jadikan semua benda negatif sebagai pembakar semangat dan juga menjadikan kita lebih baik dari esok.
Anis harap tips yang anis kongsikan ni membantu. List down 1-5 atas kertas. Insha Allah nanti mesti korang nampak apa yang korang bebetul nak jual. Semoga berjaya usahawan muda di luar sana.

No comments:

Post a Comment

Komen Secara Berhemah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...