Thursday 2 July 2015

Balik kampung dan cerita Ramadhan

Assalamualaikum,
Tak jawab dosa... :))

Macam mana puasa korang??Hope semuanya sihat dan sejahtera hendaknya dan dapat jalani ibadah puasa dengan mudah.
Alhamdulillah hari ni dah hari ke-15 berpuasa. Pejam celik pejam celik je dah left half Ramadan. Cepat je masa berlalu..Masa awal2 Ramadhan tu kemain risau sgt boleh tahan ke tak puasa ni dengan baby manja2 sayang dalam perot ni...Alhamdulillah, Allah permudahkan segalanya. Tak pernah lagi ponteng puasa. Good baby..nanti ibu hadiahkan baby susu lemak manis eh...hikhik...

Last week balik kampung, berbuka puasa dan bersahur dengan mak dan adik beradik. Atuk Basar pun join sekali. Alhamdulillah seronok berkumpul ramai2 sebab bukan senang aku nk kumpul adik beradik especially kak Ngah sebab dia paling jarang balik kampung, Kalo balik pun tak saing aku and Kak Long.

Mak la paling happy, kemain sakan dia masak tuk anak2 dia. Kitaorang tolong la,tak kan la nak biarkan mak masak sorang2 pulak kan. Patutnya kitaorang la masakkan tuk mak kan. hihihi...

Aku pepagi Sabtu 27/6 tu dah gerak balik kampung. Memang tak jem dan tak panas. Waktu paling digemari kalau balik kampung atau balik KL sebab time2 ni tak banyak kereta. Shuben memang tak suka jem dan bersesak2 kat jalan. Aku pun tak suka, kematu bontot duduk lama2 dalam kereta.

Kak Ngah gerak petang lepas zohor, pukul 7.15 baru sampai kampung. Tak ke naya duk dalam kereta lama2..Dah la Seremban ke Senawang tu tengah pembaikan jalan, ni nak raya nanti confirm la jem...Sadis2..kalo la ade jet. Tunku Ismail nak pinjam jet boleh??hikhikhik

Hurm, hari Ahad tu aku dengan shuben sempat g daftar kak Nikah yang dah tertunggak setahun lebih. Sijil nikah original pun baru nak amik. Hahaha...kalo kene tangkap basah memang shuben suka. Dia kata boleh kenekan orang pejabat. Ishhhh ntah pape tau laki aku ni.. Tapi lega dah settle urusan sebab nanti nak bersalin orang kata hospital akan minta sijil/kad nikah. Tu yang kelam kabut buat ni.

Sekarang tuk borang kad nikah kene bayar RM40 tuk Johor. Negeri lain aku tak tau. So kene la check. Tapi kat borang tu dia tulis RM50. Dia potong jadi RM40. Ada diskaun agaknya..Wakaka memandai aku...Nak hantar borang mohon kad nikah tu make sure korang kene ada 4 bende ni

1) Gambar lelaki & perempuan 2 keping. Lelaki bersongkok dan perempuan bertudung ya. nak amik gambar songkok ni memang asyik dengar laki aku bebel je. Sebab Johor je yang kene bersongkok bagai. Negeri lain aku tak sure tapi check dengan kawan Selangor & Perak tak yah pun bersongkok.
2) Salinan kad pengenalan lelaki & perempuan
3) Salinan Sijil Nikah Original
4) Duit RM40 la...hihihi

Dah hantar borang,lepas tu tunggu la 3 bulan atau call dulu tanya in case dah siap awal.
Lepas settle urusan kan pejabat Kadi trus shot ke JB. G jenguk rumah shuben, tengok adik perempuan dia dengan anak2 buah dia. Aku bersaing2 dengan adik ipar aku pun tengah pregnant anak no 4 dan EDD dia bulan 10. Awal sikit dari aku. Anak no 3 baru 8 bulan, Terlajak perahu katanya..hahaha... Ni semua rezeki Allah, anak ramai tu pun harta juga, boleh mendoakan kita lepas meninggal kelak. InsyaAllah...

Lepas borak2 g jenguk kubur arwah ayah mertua aku then g singgah Danga Mall kejap. Dengar macam gempak, yela aku mana pernah shopping kat JB, skali g tak de la best mana. Ni semua gara2 akak aku kata ada sales kat Danga Mall jual2 tudung,baju raya. Tapi pelik sebab aku tak de nafsu nak shopping...Perghh shuben muka ada happy and senyum sebab selamat duit dia..Baby ni dah kenapa tarik nafsu shopping ibu ni..huarghhhh...tapi mmg aku tengok baju2 and tudung tu macam tak menarik langsung...pembawakan budak katanya. Akak ofis aku pun pelik sebab dah lama tak tengok aku dapat parcel. kalo tak tiap2 minggu ade je courier tuk aku..hahah...nampak penjimatan disitu. Bagus gak tak de nafsu shopping sebab nafsu aku makan je sekarang ni. Nak makan apa shuben layankan aje. Tapi aku tak dapat lagi makan roti nan cheese meleleh kat Gelas Besar Ampang tu...arghhhhhh..ngences tiap kali teringat...

Hurmmmm... blog aku memang akan jarang nampak gambar sebab aku sekarang dah kurangkan bergambar. tak de mood nak amik gambar (walhal menyampah sebab tembam,huhuhu) InsyaAllah mudah2an lepas ni leh la letak gambar memeriahkan blog. Tak de gambar tak best kan blog???

Meh aku tepek gambar abg Dude tengah membuta. Orang yang puasa dia yang penat...

No comments:

Post a Comment

Komen Secara Berhemah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...