Wednesday 5 August 2015

Bakar Pizza guna Pemanggang Ajaib

Assalamualaikum...alhamdulillah lepas 2hari puasa 6 Syawal.. Ni saja je nak share pasal juadah berbuka puasa semalam. Disebabkan check up ritu naik berat badan,so konon2 tak nak la jamah nasi sangat sebelom next check up takot ternaik lagi berat badan hihihi...so shuben kata masak la simple2 je..aku dah lama sangat teringin nak makan piza buat sendiri tapi kat rumah tak ade oven, ada microwave jer dan tak reti pun guna microwave tu sebab bila bakar roti je jadi lembik. Aku yang tak reti setting sebenarnya...nak bakar ayam pun tak tau setting..sedihhhh....

So saja blogwalking cari resepi piza yang tak yah guna oven. So terjumpa la banyak resepi piza guna pemanggang ajaib ajer..gunakan la apa yang ada kat rumah so tak yah bazir semata nak buat piza kene beli oven plak...Aku lupa la cedok kat blog mana resepi piza ni tapi memang sedap dan mengiurkan hingga tak larat nak jilat pinggan sebab sorang makan sekeping pun dah nak pecah perot. Aku guna Mission Wraps Potato, tengok nipis tapi sebab sampah sarap yang aku letak kemain banyak dan complete tu yang penuh perot tu...

So kat sini aku share resepi tu tapi ada aku gubah2 sikit ikut kesedapan anak tekak...kita buat dia kan... Henset aku rosak so memang tak ada amik gambar step by step. letak gambar yang dah siap je tu pun curi2 amik kat henset shuben. Kos bahan tuk buat ni tak lebih RM50..yang buat mahal tu cheese je,525gram dah RM17 tapi leh guna banyak kali la... bahan yang lain murah jer..kalo nak guna cheese dale pun boleh je..cost less than RM30..tapi nak sedap dan dapat effect keju tarik2 guna la mozarella lagi pun rasanya lebih sedap


Bahan2

- Mission wraps (perisa tak kesah, aku guna Potato)
- isi ayam di potong kecik2
- hotdog (potong serong / nipis2)
- sos spaghetti (guna kimbal / preggo)
- sos cili
- tomato salad dipotong 2
- bawang besar (aku guna Holland dipotong bulat atau potong ikut suka)
- nenas (optional, aku suka piza letak nenas so aku letak la, guna yang dalam tin je)
- lada sulah, lada hitam (salah 1 atau leh je letak dua2)
- mayonis
- capsicum / lada benggala
- mozarella / parmesan cheese
- rencah sedap rasa

Cara2

1- mula goreng ayam, then goreng hotdog dan last skali goreng bawang.goreng satu2 ok...dah siap campur semua bahan2 ni dengan mayonis, lada sulah, lada hitam dan perencah sedap rasa.
2- then panaskan pemanggang ajaib dalam seminit dan letak wraps atas tu. Panaskan kejap wrap tu dan letak sos spaghetti dan sos cili dan sapu rata.
3- letak bahan2 yang di gaul tadi dan susun bahan2 lain seperti nenas, tomato dan lada benggala.
4- taburkan la cheese kat atas tu ikut suka banyak mana..aida suka cheese banyak2..nanti makan macam pizza hut..keju tu tertarik2...dapppp errrrrr
5- dah siap tu tutup selama lebih kurang 5-6minit atau sampai keju tu cair meleleh2...
6- dah leh ngap dah..panas2 sedappppp sangatttttttttttt.....

Kalo nak guna oven lagi senang susun siap2 sume then masuk oven bakar 5-6 minit siap...

2 comments:

  1. Assalamualaikum. Sy mohon share recipe ye. Terima kasih

    ReplyDelete

Komen Secara Berhemah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...